“Ik verbaas me nog iedere dag dat er zoveel mensen zijn met voetklachten”

Wie in Heerlen binnenstapt, ziet als eerste mij of een van mijn collega-receptionisten. Allemaal enthousiaste dames met hart voor mensen. We maken niet alleen de afspraken, maar helpen ook met antwoorden op alle voorkomende vragen, van vergoedingen tot geschikte veters voor verschillende modellen schoenen. Het werk is heel afwisselend en geen dag is hetzelfde. Ik werk hier nu vijf maanden en heb me nog geen moment hoeven te vervelen. Ik verbaas me er nog iedere dag over, dat er zoveel mensen zijn met voetklachten.
Het meeste verkochte artikel in onze winkel zijn de veters, maar we hebben nog veel meer in ons assortiment. Dit varieert van verzorgingsproducten voor voeten tot en met wandelstokken.

We maken de leukste dingen mee. Onlangs ging ik een klant bellen voor een adviesafspraak. Deze meneer had zich namelijk via de website gemeld voor een gratis voetencheck. Ik had echter niet in de gaten dat deze meneer al was binnengelopen op ons voetenspreekuur en op het moment van bellen al bij de schoenmaker zat!
In mijn vrije tijd wandel ik regelmatig . Ik heb hiervoor ook speciaal wandelschoenen gekocht, omdat ik goed schoeisel heel belangrijk vind. Mijn collega’s vinden trouwens dat ik heel veel schoenen heb, ik vind zelf van niet 😉

IngeHoofd receptieTeam Heerlen-Hoensbroek

“Het mooiste vind ik het moeilijke maatwerk”

Dat geen enkele voet hetzelfde is, wordt wel vaker gezegd en klinkt misschien als een cliché. Maar in revalidatiecentrum Adelante is dat de dagelijkse praktijk. Ik zie voeten in alle vormen en maten, met even zoveel aandoeningen en pijnpunten. Mensen die door een ongeluk of aangeboren afwijking moeten revalideren en geen ‘normale’ schoenen aan kunnen. Met alle boosheid, frustraties en ongemak van dien. Ik heb enorm veel respect voor deze mensen. Je wilt niet weten hoeveel doorzettingsvermogen erbij komt kijken om te revalideren.

Die wil om beter te worden motiveert mij om samen met de patiënt naar de allerbeste oplossing te zoeken. En die oplossing uit te werken in een schoen die goed zit, functioneel is en zo stijlvol mogelijk oogt. Het is echt werk waar je een goed gevoel van krijgt. Mooi werk, vakwerk. Het besef dat je met jouw vakmanschap iemand bewegingsvrijheid (terug)geeft, is voor mij de beste motivatie die er is.

MarcelOrthopedisch schoentechnicusTeam Heerlen - Hoensbroek

“De relatie met cliënten is mij erg dierbaar”

Ik ben Laura van Rijswijk-Knipscheer en sinds 2008 werkzaam bij Hanssen Footcare als podotherapeut. Ik heb mijn opleiding gevolgd aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Daarnaast vind ik lesgeven aan de opleiding Medisch Pedicure en de opleiding Podotherapie heel erg leuk.

Ik heb elke dag zin om naar mijn werk te gaan. Zeggen dat voeten een passie van me zijn, is natuurlijk een beetje gek, maar zoals bij elke vrouw zijn schoenen dat natuurlijk wel!

Verder is de relatie die ik met vaste cliënten heb opgebouwd mij erg dierbaar. Kletsen en lachen met cliënten hoort voor mij bij het werk. Daarnaast blijft het voor mij een uitdaging om deze mensen en natuurlijk ook nieuwe cliënten zo goed mogelijk en zonder pijn te laten lopen. Als ik cliënten in het centrum van Heerlen tegenkom en ze roepen “Hallo Laura, ik heb helemaal geen pijn meer!” maakt me dat erg blij!

Laura PodotherapeutTeam Heerlen - Hoensbroek

“Gewoon even persoonlijke aandacht”

De eerste indruk van Hanssen Footcare? Tsja, die is een daalder waard he? Als receptioniste ben ik degene die onze klanten bij binnenkomst als eerste zien. Ik vind het belangrijk om klanten hartelijk te ontvangen, want ik wil graag dat mensen zich bij ons op hun gemak voelen. Ook bij het maken van telefonische afspraken hoop ik dat dat doorklinkt.

Het leuke van dit werk is dat je midden in het bedrijf staat, en de schakel bent tussen collega’s en klanten. Ik beantwoord vragen, bereid de spreekuren voor en ben een echte regelneef. Ook als iemand bijvoorbeeld moeite heeft om zijn schoenen goed vast te maken, help ik even. Sommige ouderen hebben een verminderde handfunctie en dan kost het wat meer tijd om een schoen goed aan te trekken. Dan help ik daar gewoon even mee. Geen gehaast, maar even persoonlijke aandacht. Zo vanzelfsprekend, en je ziet dat het mensen goed doet.

En als ik in de klanttevredenheidsenquete terugkrijg dat ik “het zonnetje van Amersfoort” ben, dan vind ik dat zo’n mooie waardering. Het maakt dat ik iedere dag met veel plezier naar mijn werk ga.

EricaReceptionisteTeam Amersfoort

“Met een simpele voorziening iemands leven totaal veranderen”

In 2010 ben ik afgestudeerd als bewegingstechnoloog aan de Haagse Hogeschool in Den Haag. Tijdens de opleiding wist ik vrij snel dat ik richting de schoentechniek wilde doorgroeien. Na een korte periode als WMO consulent gewerkt te hebben, kreeg ik bij Hanssen Footcare de kans om door te groeien tot orthopedisch schoentechnicus.

Inmiddels ben ik intern opgeleid tot schoentechnicus en ben ik voor vele klanten hun vertrouwde gezicht in de paskamer. Mensen hun vrijheid teruggeven waardoor ze zo zelfredzaam mogelijk zijn, is mijn grootste drijfveer. Wat is er mooier dan dat iemand door een simpele schoenaanpassing weer zelf zijn hond kan uitlaten, weer met zijn of haar partner kan wandelen of zelfs weer kan werken? Dat door een simpele voorziening iemands leven totaal kan veranderen blijft mij fascineren.

Ik zoek altijd de uitdaging om met een zo klein mogelijke aanpassing iemand zijn vrijheid in bewegen terug te kunnen geven. Veel mensen denken bij orthopedische schoentechniek aan de orthopedische schoenen van 30 jaar geleden. Maar in veel gevallen volstaat een steunzool of een kleine aanpassing aan een confectieschoen al!

Wat bij mij voorop staat is het luisteren naar de klant en het uitleggen wat ik om welke reden adviseer en doe. Wederzijds begrip is in mijn ogen een randvoorwaarde voor een succesvolle oplossing.
De patiënt is de ervaringsdeskundige! Ik heb enkel de kennis en kunde. Dus alleen door samen te werken kunnen we het optimale resultaat behalen.

FreekBewegingstechnoloog en orthopedisch schoentechnicus i.o.Team Heerlen - Hoensbroek

“Ik leef voor mooie schoenen”

Eigenlijk ben ik altijd bezig met schoenen en design. Schoenen ontwerpen en zelf kunnen vervaardigen was altijd mijn droom. Daarom heb ik gekozen voor een opleiding Ambachtelijk Schoenmaken aan The Dutch Shoe Academy. Het leuke aan zo’n vakopleiding is dat je het kunt doen als werk én hobby. Ik doe aan heel veel projecten en tentoonstellingen mee. Iedere keer is het weer een uitdaging, enorm leerzaam en vooral een geweldige mogelijkheid om aan je vakmanschap te werken. Mijn ontwerpen heb ik al regelmatig mogen exposeren, onder andere tijdens de tentoonstelling Meesterlijk in de Westergasfabriek in Amsterdam. Ook heb ik collecties gemaakt voor een show gesponsord door het schoenenmerk Clarks, en voor de iNDiViDUALS show van het Amsterdam Fashion Institute.

Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Mijn passie voor schoenen, vakmanschap en design kan ik volledig kwijt in de orthopedische tak van het schoenmaken. Ook hier komt veel creativiteit bij kijken. Ik vind het belangrijk om een product te vervaardigen waarbij ik mensen kan helpen met een afwijkende pasvorm. Ik wil mezelf steeds verder ontwikkelen en mijn passie voor mooi schoeisel vertalen in een paar volledig orthopedische schoenen. En hiermee een bijdrage leveren aan het draagcomfort van de schoenen en de mobiliteit van de klant.

MilouSchoenontwerper en medewerker werkplaatsTeam Haarlem - Amsterdam

“Een mooi bedrijf door iedereen die er werkt”

Eigenlijk ben ik helemaal niet geschikt om op deze plek mijn mening te geven, want natúúrlijk vind ik dat we een mooi bedrijf hebben. Een bedrijf dat wordt gemaakt door iedereen die er werkt. Mensen die dagelijks met veel enthousiasme functionele en creatieve oplossingen bedenken voor onze klanten, mensen die deze oplossingen realiseren, en mensen die het mogelijk maken dat op de achtergrond alles gladjes verloopt. Het geheel dat zorgt dat u tevreden bent.

Van oudsher ben ik orthopedisch schoentechnicus en daar ligt mijn hart. Hoewel mijn drukke agenda zich nu voornamelijk vult met sturing geven aan de organisatie, houd ik wel nog voeling met de praktijk door regelmatig klanten te spreken en de werkplaats te bezoeken. Ook in de afwegingen die ik maak met betrekking tot bedrijfsvoering en kwaliteit, doe ik dit altijd vanuit klantperspectief: wat betekent een (overheids)maatregel in werkelijkheid voor patiënten met voetklachten? Wat maakt onze voetzorg en maatschoenen echt beter en hoe gaan we deze doelen voor onze klanten in de praktijk realiseren? Een flinke uitdaging die ik met volle overtuiging dagelijks aanga. Ik vind het dan ook heel belangrijk om meningen van klanten te horen of lezen over hoe wij ons werk doen en hoe onze behandelingen, hulpmiddelen en maatschoenen ervaren worden. Complimenten hoor ik natuurlijk graag, maar zeker ook zaken die mensen liever anders zien. Die betrokkenheid van klanten vind ik een stimulans om ons werk te blijven verbeteren.

FrancDirecteur