Blog | Tips en oefeningen bij hielspoor

Hielspoor, een scherpe pijn in de hiel

“Wie last heeft van zijn voeten, brengt meestal eerst een bezoek aan de huisarts. Dat zien we ook bij hielspoor. Als je zo’n scherpe pijn in de hiel voelt, wil je zo snel mogelijk weten of er iets ernstigs aan de hand is. De huisarts verwijst vervolgens vaak door naar de podotherapeut voor gericht nader onderzoek en behandeling. Ik zie ook steeds meer mensen die direct een afspraak maken als ze pijn aan hun voeten hebben. Dat kan zonder verwijzing.

Onderzoek naar klachten en looppatroon

Als ik iemand met hielklachten voor het eerst zie, start ik met onderzoek naar de klachten zelf en de omstandigheden waarin die klachten zich voordoen. Ik test de functionaliteit en bewegingen van de voeten. Door gerichte tests kan ik filteren waar de klachten zich precies bevinden en waardoor de klachten mogelijk zijn ontstaan.

Met behulp van een podoscoop bekijk ik de stand van de voeten in het algemeen en die van het hielbeen in het bijzonder. De podoscoop weerspiegelt hoe de druk onder de voet verdeeld is en waar eventueel piekdruk zit. Vervolgens mag de cliënt een stukje op zijn eigen tempo op en neer lopen. Uit het looppatroon wordt vaak duidelijk waar precies het probleem zit. De meestvoorkomende oorzaak van hielspoor is overbelasting, zoals veel lopen of staan.

Overbelasting

Bij hielspoor ervaar je met name ’s ochtends startklachten. De pijn bevindt zich onder de voet ter hoogte van de aanhechting van de peesplaat aan het hielbeen. Soms ook midden onder de voet, met uitstraling richting de tenen. Pijn onder de bal van de voet komt bij hielspoor zelden voor. Het hielspoor zelf (de kalkafzetting aan het hielbeen) is alleen vast te stellen met een röntgenfoto. De pijn is vaak het gevolg van een peesontsteking die ontstaan is door overbelasting.

Wat te doen?

Herstel kan langere tijd in beslag nemen. We hebben het dan over weken of maanden. Om de pijnlijke hiel te ontzien, vervaardig ik een steunzool op maat. De steunzool is gevormd naar de voet en hierin is een demping onder de hiel verwerkt. Dit maatvoetbed zorgt voor een optimale stand van de voet en voor zo min mogelijk druk op de pijnlijke plek tijdens het lopen. Draag de steunzolen in schoenen die de voet goed omsluiten en stabiliteit geven, bijvoorbeeld sneakers met veters. Daarnaast is de balans tussen rust en belasting belangrijk. Een paar tips:

  • Begin ’s ochtends met het rekken van de pees
  • Stimuleer de doorbloeding door op een voetenroller of bal enkele keren per dag te rollen
  • Doe spieroefeningen voor de kleine spieren in de voet

We hebben een oefenpakketje met de benodigde instructies en hulpmiddelen voor u klaar staan. Vraag ernaar!”

Iris

Podotherapeut

Team Heerlen – Hoensbroek

Oefeningen bij hielspoor

Hielspoor oefenpakket

Oefenen bij hielspoor makkelijk gemaakt: met dit pakket bent u al halverwege. Nu alleen nog de routine! Verkrijgbaar in Heerlen en Hoensbroek.

Meer tips bij hielspoor

Informatieblad hielspoor

Download onze folder voor meer informatie en als geheugensteun bij het uitvoeren van de oefeningen. We helpen u graag van de pijn af.