Metatarsalgie bij hardlopen: voorkom vervelende blessures

Hardlopen is een populaire sport. Het mooie aan hardlopen is dat je er laagdrempelig mee kunt starten. Je hebt geen duur abonnement of ingewikkelde uitrusting nodig. Je stapt met een paar goede hardloopschoenen de deur uit en je bent ‘ready to go’.

Metatarsalgie is bekende hardloopkwaal

Toch gaat het vaak mis. Men trekt een paar oude sneakers of tennisschoenen uit de kast en start de training. In combinatie met te snel, te veel en te hard willen lopen ontstaan er naar verloop van tijd blessures. Metatarsalgie (pijn in de voorvoet) is een bekende hardloopkwaal. Tijdens het hardlopen komt er bij het afzetten grote druk op de voorzijde van de voet te staan. Dit zorgt bij veel lopers voor klachten.

Blijf niet doorlopen

Metatarsalgie kenmerkt zich door een brandende, scherpe, stekende pijn. De pijn verergert tijdens inspanning. Heeft u last van deze klachten? Blijf dan niet doorlopen. Pijn is een effectief signaal van het lichaam om te waarschuwen. Bij lopers die dit negeren kunnen de klachten verergeren. De gewrichtskapsels in de voet kunnen gaan ontsteken. Ook kan er een verdikking van de zenuwen in de voet optreden, ook wel een mortons neuroom genoemd. Met deze klachten staat u zo een paar weken stil.

Om dit te voorkomen is het goed om als hardloper enkele tips in acht te nemen:

  1. De belangrijkste is te kiezen voor goede schoenen. Per landing moeten je voeten tot 3 keer je lichaamsgewicht opvangen. Loop daarom specifiek op hardloopschoenen (en niet op een ander type sportschoen). Vervang je schoenen daarnaast op tijd. Na zo’n 1000 kilometer is de demping in de schoen versleten en ben je toe aan een nieuw paar.
  2. Bouw de training rustig op. Veel (beginnende) hardlopers lopen letterlijk te hard van stapel. Het is belangrijk je lichaam te laten wennen aan de inspanning. Soms kan je conditie de inspanning prima aan, maar moeten je spieren en gewrichten hier nog aan wennen. Een hardlooptrainer of fysiotherapeut kan helpen met een trainingsschema dat bij je past.
  3. Train als het kan op een zachte ondergrond. Ga bijvoorbeeld lopen in het bos of op een atletiekbaan. Een zachte ondergrond helpt de druk die ontstaat bij het afzetten en neerzetten van uw voeten te verminderen. Blessuregevoelige lopers doen er goed aan om asfalt zoveel mogelijk te vermijden.

Bieden bovenstaande tips geen soelaas? Dan nodig ik u van harte uit een afspraak te maken bij mij of een van mijn collega-podotherapeuten. Bij een deel van de hardlopers is overbelasting door onvoldoende demping of een onjuiste trainingsopbouw namelijk niet de (enige) oorzaak van metatarsalgie.

Podotherapie en metatarsalgie bij hardlopen

Soms kan een bepaalde stand of eigenschap van de voet ervoor zorgen dat de blessure steeds blijft terugkomen. Podotherapeutisch onderzoek kan uitwijzen of dit bij u het geval is. Vervolgens gaan we samen op zoek naar een goede oplossing. In veel gevallen biedt een sportsteunzool op maat uitkomst. Hardlopers hebben vaak baat bij een stijvere zool en een steuntje achter de bal van de voet. Dat biedt extra ondersteuning en stabiliteit zodat je lekker kunt hardlopen, zonder metatarsalgie.

Interesse? Maak een afspraak en we zoeken samen uit hoe u pijnloos kunt hardlopen.

Manouk

Manouk

Podotherapeut

Team Heerlen – Hoensbroek