Lopen op blote voeten | blog

Is lopen op blote voeten gezond?

Wat doet het met je, als je blootsvoets loopt over het strand, door het gras of door de modder? Juist, dat geeft een goed gevoel. Niet alleen de loopbeweging is gezond, je stimuleert de bloedsomloop en oefent je voetspieren. Als je op blote voeten loopt, gaan er veel meer prikkels vanuit je voeten via de zenuwbanen naar je hersenen. Meer dan wanneer je met schoenen over een vlakke ondergrond loopt.

Voeten in schoenen bewegen minder

Onze voeten hebben van nature alles wat nodig is om goed te kunnen lopen. Toch kunnen wij onder onze hedendaagse omstandigheden en in ons klimaat niet zonder schoenen. Ze bieden bescherming en geven steun. Dat betekent ook dat onze voeten minder hard hoeven te werken dan toen we nog oermensen waren.

Lopen op blote voeten houdt de zenuwbanen actief

Veelal is de ondergrond waarop we lopen redelijk vlak. Als we over een vlakke en zachte ondergrond lopen, worden de zenuwuiteinden die de druk waarnemen, maar matig geprikkeld. Is die ondergrond ruwer of ongelijk, dan voelen we dat veel duidelijker, omdat meer zenuwuiteinden geactiveerd worden. De activiteit binnen die zenuwbanen die de signalen naar de hersenen doorgeven, is dan ook intenser. En dat bevordert de gezondheid. Rust roest immers 😉

Prikkeling van de voetzolen

Een voorbeeld: de klassieke herenschoen heeft vaak een platte leren zool. Die heeft als voordeel dat het er mooi uitziet en het leer prettig aanvoelt. Voor de prikkeling van de voet doet zo’n vlakke zool echter weinig. De zenuwenuiteinden worden alleen oppervlakkig gestimuleerd. Zou je daarentegen met blote voeten op kiezels lopen, dan is je gevoel veel intenser en kun je zelfs pijn ervaren als er bijvoorbeeld een scherp kiezeltje uitsteekt. Dat komt doordat er dan meer zenuwuiteinden geprikkeld worden. Op scherpe pijn reageer je in een reflex: je trekt je voet onmiddellijk weg. De druk onder je voet kun je variëren in intensiteit. Die drukverschillen onder de voet zorgen ervoor dat de zenuwbanen van voeten naar hersenen actief blijven.

Lopen op blote voeten stimuleert de bloedsomloop

Bewegen in het algemeen en met name lopen op blote voeten, is ook bevorderlijk voor de doorbloeding. De zuurstoftoevoer naar de voeten verbetert en afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Dat draagt eraan bij gezond te blijven en de voeten in goede conditie te brengen en te houden.

Lopen op blote voeten traint de voetspieren

Lopen is een onbewust proces, zeker als je comfortabele schoenen draagt. Je wordt je pas weer bewust van je voeten als je ze blootstelt aan verschillende oppervlakken. Je voetspieren en –spiertjes worden dan geactiveerd. Juist ook de kleinere voetspieren zorgen voor stabiliteit en balans bij het staan en lopen. Hoe meer je deze spieren oefent, hoe weerbaarder je voeten worden. Waarbij het met nadruk niet de bedoeling is om je pijngrens op te zoeken, maar om af te wisselen qua ondergrond. Voel gewoon wat het doet met je voeten.

Laat je voeten werken

Hoe meer je voeten moeten werken, hoe sterker ze worden. Laat ik erbij zeggen dat je niet moet overdrijven door direct je schoenen uit te trekken om op blote voeten verder te gaan. Zie het als een goede voetentraining en bouw die training geleidelijk op. Zo af en toe op blote voeten op het gras of over een kiezelpaadje in de tuin lopen, is dus geen slecht idee. Of geef je voeten eens een massage. Dat is niet alleen ontspannend, maar ook meteen een goede voetentraining 😉

Iris

Podotherapeut

Team Heerlen – Hoensbroek

Meer weten over onze werkwijze?

Voor advies of meer informatie kunt u altijd contact opnemen. Bel de dichtstbijzijnde vestiging of stuur ons een e-mail.

Gratis voetencheck

Eerst een gratis advies? Laat uw voeten vrijblijvend controleren. U weet snel waar u aan toe bent.