Verzwikte enkel

Een inversietrauma ontstaat door het verzwikken van uw enkel. De enkel zwikt naar buiten en uw voet klapt naar binnen. Het is een pijnlijke blessure die erg vervelend kan zijn, zeker wanneer u vaak met deze klacht kampt.

Wat is een inversietrauma?

Iedereen verzwikt wel eens zijn enkel. Klapt uw voet daarbij naar binnen, dan rekt de enkelband maximaal op. In sommige gevallen loopt de enkelband schade op door de extreme spanning die erop komt te staan. We spreken dan van een inversietrauma. We onderscheiden eerste-, tweede- en derdegraads letsel.

  • Eerstegraads inversietrauma: de enkelband is licht opgerekt. Hierdoor zijn enkele kleine scheurtjes ontstaan.
  • Tweedegraads inversietrauma: de enkelband is flink opgerekt, ernstig beschadigd of zelfs helemaal afgescheurd.
  • Derdegraads inversietrauma: er zijn meerdere enkelbanden volledig afgescheurd.

Symptomen

Heeft u een inversietrauma, dan kunt u te maken krijgen met één of meerdere van onderstaande symptomen:

  • Pijn aan de buitenzijde van uw enkel
  • Zwelling en/of bloeduitstortingen aan de buitenzijde van uw enkel
  • Pijn bij het lopen of het bewegen van de enkel
  • Een instabiel gevoel

Oorzaken

Een inversietrauma ontstaat bij het verzwikken van de enkel. Een verkeerde landing tijdens het sporten of een misstap kan de oorzaak zijn. Sommige mensen verzwikken hun enkel regelmatig. Vaak is er dan geen sprake meer van een misstap of ongelukkige landing, maar van instabiliteit of hypermobiliteit van het enkelgewricht.

Behandelingen bij een inversietrauma

De behandeling is afhankelijk van de ernst van het inversietrauma en of het vaker is voorgekomen. Een eerstegraads inversietrauma gaat vaak vanzelf weer over. Met onderstaande tips kunt u het herstel bespoedigen:

  • Koel de enkel direct na het verzwikken. Kunt u de enkel niet belasten, dan raden wij u aan contact op te nemen met uw huisarts. In dat geval is er mogelijk sprake van een breuk.
  • Draag stevige, hoge schoenen die uw enkel omsluiten. Daarmee ondersteunt u uw enkels en ontlast u uw enkelbanden.
  • Zorg voor voldoende rust, zeker de eerste 2 à 3 weken. Zorg dat de enkel zo min mogelijk kan bewegen door hem in te tapen of de voet hoog te leggen. Begin na ongeveer drie dagen met voorzichtig te lopen. Let er op dat u niet over uw pijngrens heen gaat, maar probeer te blijven bewegen.

Is er bij u sprake van ernstiger letsel waarbij de pijnklachten aanwezig blijven? Als u uw enkel niet kunt belasten, dan is er mogelijk sprake van een breuk. In dat geval adviseren wij u om uw huisarts te raadplegen. Verzwikt u uw enkel regelmatig? Dat kan aan de stand van uw voeten liggen, bijvoorbeeld als uw voeten naar binnen of naar buiten kantelen tijdens het lopen. Ook de beweeglijkheid van spieren en banden is van invloed. In dat geval kan de podotherapeut helpen. De podotherapeut onderzoekt onder andere de stabiliteit van uw enkels en kijkt of er afwijkingen zijn.

Indien nodig kan de podotherapeut u vervolgens steunzolen aanmeten die ervoor zorgen dat de trekkracht op de enkelbanden wordt verminderd. De steunzool zorgt ervoor dat het inversietrauma kan herstellen en geeft steun zodat u uw enkel minder snel zal verzwikken. Zeker bij het herhaaldelijk verzwikken van uw enkel is het belangrijk om in actie te komen. Uw enkelbanden kunnen namelijk blijvende schade oplopen.

Vrijblijvende voetencheck

Maak een afspraak voor een vrijblijvende voetencheck en laat uw enkel(s) onderzoeken. U ontvangt een deskundig advies, specifiek voor uw voeten. Onze voetencheck is gratis en verplicht u tot niets.

Last van uw voeten?

Doe de online voetencheck en ontdek wat er met uw voeten aan de hand is.

Vrijblijvende voetencheck

Aanmelden voor de vrijblijvende voetencheck.
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.