Aandacht voor de mens achter de schoen

Ik ben inmiddels al ruim tien jaar orthopedisch schoentechnoloog in Leiden en ben dagelijks bezig met het aanmeten van orthopedische schoenen en steunzolen of het ontwikkelen van schoenaanpassingen. Dat vind ik niet alleen vaktechnisch interessant, maar vooral het 1-op-1-contact met klanten maakt het leuk. Ik praat met iedere cliënt of patiënt over de benodigde orthopedische voetzorg, maar ook over allerlei zaken die niets met voeten te maken hebben. Ik kan dus aandacht schenken aan mijn vak en aan de mens achter de schoen. En dat is ook belangrijk! Ik leer mijn klanten echt kennen en begrijp hun wensen rondom de aan te meten schoenen beter. Daardoor maken wij vanzelf betere schoenen. Dat contact met mensen vind ik echt leuk en dat zorgt ervoor dat ik mijn werk met veel plezier doe.

Waar ik trots op ben?

Sommige patiënten hebben een speciaal verhaal. Die patiënten vergeet je nooit, omdat je blij bent dat je ook hen goed hebt kunnen helpen. Ik herinner me een mijnheer die een amputatie net boven het enkelgewricht had ondergaan. Ik ontmoette hem tijdens zijn revalidatie. Van de instrumentenmaker had hij een prothesevoet gekregen die met een koker aan zijn onderbeen werd vastgezet. Dat was geen succes, want hij kon er niet mee lopen. Samen met de collega’s van onze Leidse werkplaats ontwikkelden we voor hem een schoen met een voet van kurk, zodat het leek alsof hij een schoen droeg. Dat oogt immers mooier… dachten we. Deze oplossing bleek niet te werken. De schoen gaf te veel druk op de stomp, waardoor de man pijnlijke drukplekken en wondjes kreeg aan de onderkant van zijn been. Uiteindelijk namen we de beslissing om een schoen zonder voor- en middenvoetgedeelte te maken. Die schoen sloot naadloos aan op zijn onderbeen en dat bleek te werken. Hij kon er goed mee lopen en kreeg geen wondjes meer. Dit is alweer zo’n zes jaar geleden en de oplossing werkt nog steeds. Als ik deze cliënt in onze vestiging zie, ben ik stiekem nog altijd een beetje trots. Ondanks het feit dat de oplossing esthetisch gezien niet de mooiste is, kan deze hij lopen. En daar is hij -en ben ik- nog steeds ontzettend blij mee.

Goed luisteren is heel belangrijk

Als orthopedisch schoentechnoloog ben ik dagelijks bezig met het aanmeten van schoenen. Eén van de belangrijkste dingen in dit proces vind ik goed luisteren naar de klant; naar wat de exacte wensen van de klant zijn.  Ook leg ik uit welke oplossing, gezien het voetprobleem, wel kan of niet kan en waarom. Zeker als iets niet kan, vind ik het heel belangrijk om uit te leggen waarom dat niet kan. Soms zijn esthetische wensen van de klant niet mogelijk gezien de orthopedische problematiek. Zou je in de vorm van de schoen dan toch rekening houden met de klantwens, dan zou dat de voetproblemen niet oplossen. En dan schiet je als orthopedisch schoentechnoloog volledig je doel voorbij.

Mooie schoenen

Dat betekent niet dat we het niet belangrijk vinden dat schoenen mooi en smaakvol zijn. Ik verwijs altijd naar het online modellenboek. Klanten kunnen de schoenencollectie thuis in alle rust via de website bekijken. De catalogus staat vol met diverse modellen in allerlei kleuren en stiksels. Om de keuze gemakkelijker te maken, kan ik op basis van zijn voetprobleem aangeven wat de voor hem geschikte modellen zijn. Functionaliteit staat immers op 1. Mooie en leuke schoenen zijn belangrijk, maar goed ermee kunnen lopen blijft het uitgangspunt. Daarom streef ik altijd naar een orthopedische oplossing waarin de pijn zoveel mogelijk afneemt, de mobiliteit verbetert en iemand uiteindelijk letterlijk weer goed uit de voeten kan. Net als die mijnheer wiens voet geamputeerd is. Die verliet tevreden, lopend het pand. Pas als ik dat zie, ben ik ook tevreden.

Het bedrijf

Hanssen Footcare combineert het authentieke vakmanschap van orthopedische schoenen maken met de kennis van voetzorg en behandeltechnieken van nu.

Vakmanschap op maat

Voor voeten die niet in standaard confectieschoenen passen.

Vrijblijvende voetencheck

Eerst een advies? Laat uw voeten vrijblijvend controleren. U weet snel waar u aan toe bent.