Tibialis posterior

Tibialis posterior (voluit: de musculus tibialis posterior) is de medische benaming voor de achterste scheenbeenspier. Overbelasting van deze spier geeft klachten aan de binnenzijde van de voet.

Wat is de tibialis posterior?

De tibialis posterior is een van de sterkste spieren van het onderbeen. Hij heeft als functie de voet te laten buigen en naar buiten te laten bewegen. De spier start in de kuit, loopt naar de binnenzijde van de enkel en hecht zich vast onder de voet aan de binnenzijde. De achterste scheenbeenspier vervult een belangrijke rol in het stabiel houden van het onderbeen, de enkel en de voet. Overbelasting van deze spier geeft klachten aan de binnenzijde van de voet. Als deze spier niet meer goed functioneert of zelfs scheurt, kan een platvoet verergeren.

Symptomen overbelasting achterste scheenbeenspier

  • Pijn aan de binnenzijde van de voet
  • De pijn kan uitstralen naar de achterzijde van de enkel
  • De klachten worden erger tijdens en na belasting
  • Soms is er zwelling, warmte en roodheid aanwezig
  • De pijn ontstaat vaak geleidelijk en wordt steeds erger

Oorzaken

Klachten ontstaan door een verhoogde trekkracht op de achterste scheenbeenspier. Deze verhoogde trekkracht ontstaat door een afwijkende stand van de voet of intensieve belasting.

  • Afwijkende stand van de voet
    Een afwijkende stand van de voet of een looppatroon dat anders is dan normaal, kan zorgen voor een hogere trekkracht op de achterste scheenbeenspier. Mensen met een platvoet of inversietrauma lopen een verhoogd risico op deze voetklacht.
  • Intensieve belasting
    Ook intensieve belasting kan voor een verhoogde trekkracht op de scheenbeenspier zorgen. Bij sporten zoals hardlopen of basketbal wordt de spier bovengemiddeld belast. Wordt de trainingsduur of intensiteit te snel opgebouwd, dan liggen klachten aan de tibialis posterior op de loer.

Behandelingen

Behandeling van een overbelaste tibialis posterior richt zich op het verminderen van de belasting op deze spier. Is de overbelasting bij u afkomstig van intensieve inspanning? Dan is het belangrijk rust te houden. Stop tijdelijk met uw sportactiviteiten en wacht tot uw klachten helemaal verdwenen zijn. Bouw uw activiteiten daarna weer rustig op.

Zijn klachten aan de achterste scheenbeenspier bij u ontstaan door een afwijkende stand van de voet? Dan is het belangrijk schoenen te dragen die de druk op uw voeten, enkels en onderbenen goed verdelen. Een op maat gemaakte steunzool corrigeert een afwijkende stand van de voet en zorgt dat de druk verdeeld wordt. Daarnaast zijn stevige schoenen bij deze voetklacht van belang. Om de scheenbeenspier te ontlasten kunt u het best schoenen dragen met een stevige hielkap die de enkel volledig omsluit. Een van onze voetspecialisten adviseert u hier graag vakkundig over.

Vrijblijvende voetencheck

Heeft u enkele weken rust gehouden maar neemt de pijn aan de binnenzijde van de voet niet af? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvende voetencheck bij een van onze voetspecialisten bij u in de buurt. U ontvangt een deskundig advies, specifiek voor uw voeten. Onze voetencheck is gratis en verplicht u tot niets.

Last van uw voeten?

Doe de online voetencheck en ontdek wat er met uw voeten aan de hand is.

Vrijblijvende voetencheck

Aanmelden voor de vrijblijvende voetencheck.
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.